10 merkkiä siitä, että verkkokauppa ei ehkä ole luotettava

Verkkokaupankäynti on nykyään arkipäivää, ja monet meistä suosivat sitä nopeuden, monipuolisuuden ja helppouden vuoksi. Valitettavasti kuitenkin myös epäluotettavat verkkokaupat ovat valitettavan yleisiä, ja niiden tunnistaminen voi joskus olla haastavaa, erityisesti jos ei ole aivan varma, mihin kiinnittää huomiota. On kuitenkin olemassa tiettyjä merkkejä, jotka voivat antaa viitteitä siitä, että kyseinen verkkokauppa ei ehkä ole täysin luotettava. Voimme pohtia näitä merkkejä tarkemmin ja miettiä, mitä niistä kannattaa ottaa huomioon.

Yksi varoittava merkki on epämääräinen verkkosivusto. Jos sivuston ulkoasu vaikuttaa laitettu nopeasti kasaan tai ammattilaistasoisesta suunnittelusta ei ole tietoakaan, saattaa olla syytä epäillä, kuinka luotettava kauppa oikeasti on. Laadukkaasti toteutettu ja esteettisesti miellyttävä sivusto on usein merkki siitä, että taustalla on oikeasti toimintaa ja ammattitaitoa. Toisaalta, välillä pienemmätkin yritykset voivat käyttää alempilaatuisia sivustoja, mutta yleensä tämä ei ole merkittävin vihje. Kyse on pikemminkin siitä, miten sivusto toimii ja antavatko siellä kaikki tarvittavat tiedot selkeästi ja helposti löydettävästi.

Toinen selkeä merkki on hyödyttömän tai puutteellisen asiakaspalvelun puuttuminen. Jos kauppa ei tarjoa selkeitä yhteystietoja, kuten puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitetta, tai yhteydenottoa ei koskaan vastata, kannattaa olla varuillaan. Luotettava verkkokauppa pyrkii tarjoamaan useita mahdollisuuksia ottaa yhteyttä voivat ne sitten olla chat-palveluita, sähköpostia tai puhelinnumeroita. Mikäli näihin ei pysty saamaan yhteyttä tai vastaus on aina viivästynyt ja epämääräinen, kyseessä voi olla epäluotettava toimija.

Tässä yhteydessä kannattaa kiinnittää myös huomiota siihen, kuinka tietoturvallinen ostosprosessi on. Oletteko huomanneet, että ostoskorin ja maksupalveluiden kohdalla kauppa ei käytä SSL-suojausta tai selaimen osoitepalkki ei näytä lukkoon liittyvää merkkiä? Tällaiset pienet yksityiskohdat voivat vaikuttaa vähäpätöisiltä, mutta ne kertovat paljon siitä, kuinka vakavasti verkkokauppa suhtautuu asiakkaidensa tietojen suojaamiseen. Verkkokaupan, jonka verkkosivusto ei ole suojattu, sisältämiä tietoja ei tulisi jättää niihin, koska tietojenkalastelun ja tietomuurien uhka on suuri.

Maksutavat ovat myös hyvässä tarkastelussa. Luotettavat verkkokaupat tarjoavat useita erilaisia ja turvallisia maksutapoja, kuten luottokorttimaksuja, verkkopankkimaksuja tai mahdollisesti jotain luotettavaa maksupalvelua kuten PayPal. Jos kauppa tarjoaa vain epämääräisen tai epäluotettavan maksutavan, kuten tilisiirron, jonka jäljittäminen on hankalaa, kannattaa miettiä, kuinka turvallista ostaminen oikeasti on.

Yksi kriittinen merkki on myös hinnat ja tarjoukset. Jos myynnissä olevat tuotteet näyttävät olevan liian hyviä ollakseen totta, kyseessä saattaa olla huijaus tai epäluotettava kauppa. Äärimmäisen halvat hinnat rinnastettuna markkinahintoihin voivat olla merkki siitä, että ostetaan joko väärennettyä tavaraa tai että maksutapa ei ole luotettava. Tällaisissa tapauksissa kannattaa käyttää tervettä järkeä ja vertailla markkinahintoja, koska liian hyvältä kuulostavat tarjoukset ovat usein joko huijausta tai epäluotettavan toimijan yrityksiä saada rahat ja kadota jälkiä jättämättä.

Verkkohauissa on myös hyvä käyttää kriittistä silmää. Hakusanat “epäluotettava verkkokauppa” tai “skeptinen verkkokauppa” voivat antaa voittoa, mutta ei aina kerro koko totuutta. Onkin hyvä tarkistaa, millaisia arvosteluja ja kokemuksia muilla asiakkailla on kyseisestä kaupasta. Monesti ongelmat ja arvioihin liittyvät huonot arviot paljastavat kokonaiskuvan tilanteesta. Jos perusteltuja valituksia on paljon ja asiakaspalvelu ei reagoi niihin lainkaan, on varovaisempi suhtautuminen aina parempi.

Lopuksi, eteenpäin katsovat ja luotettavuutta arvostavat kuluttajat tarkistavat myös rekisteröintitiedot ja yrityksen taustan. Jos kaupan taustatiedot ovat piilossa tai niitä ei löydy lainkaan, kyseessä saattaa olla varovaisin mielin epäluotettava toimija. Suomessa esimerkiksi kaupparekisteri ja yritystietopalvelut voivat antaa lisävainauksen siitä, että toiminta on oikeasti laillista ja tunnistettavissa. Jos näitä tietoja ei ole tai ne ovat epäselviä, on hyvä miettiä, tulisiko ostaa sieltä vai olisiko parempi etsiä toinen vaihtoehto.

Kaiken kaikkiaan luotettavan verkkokaupan tunnistaminen vaatii usein pientä vertailua ja kriittistä ajattelua. Huolellinen tarkastelu siitä, kuinka kauppa hoitaa asioita, miten se suojaa tietoja ja varmistaa tuotteidensa aitouden, voi säästää paljon vaivaa ja rahaa lopulta. Kuluttajan oma aktiivisuus ja epäilyt ovatkin usein paras työkalu siihen, että välttyy mahdollisilta ongelmilta ja löytää kaupasta, joka todella tarjoaa sitä mitä lupaa tarjota.

Saa jakaa!

Lue myös: